Taoism and The Arts of Chine
Ahlâklı ve ahlâksızın buluştuğu yer
- Gelin olaya daha yakından bakalım:
- Üç hanedan boyunca
tüm insanlar
dışsal şeyler uğruna
kişiliklerinden özveride bulunmuşlar.
Basit insanlar
mal mülk hırsıyla yapmışlar bunu,
âlimler
ün kazanmak için,
soylular
soyunun şanına şan katmak için,
bilgeler de
insanlığa hizmet uğruna.
Gerçi toplum
bu değişik amaçları
farklı düzeylerde değerlendirir.
Ama
bunların hepsi
insanın kendi doğasını
yaralayıp
kişiliğinden
özveride bulunmakta ortaktır. - Koyunları otlatmaya çıkan
uşak ile hizmetçinin öyküsünü bilir misiniz?
Bunlar koyunları kaybedip dönerler.
Nasıl oldu bu iş diye sorulduğunda,
uşak, "kutsal metinler okuyordum" der,
hizmetçi ise, "kumar oynamaya dalmıştım" der.
Bu ikisini oyalayan uğraşlar farklıdır ama,
sonuçta koyunları kaybetmiş olmaları açısından
aralarında fark yoktur. - Soylu Bo Yi
şan ve şeref uğruna
Shaou Yank dağının eteklerinde can verdi.
Haydut Zhi ise
mal mülk hırsı yüzünden
Tong Ling dağının doruğunda öldürüldü.
Bu iki insanın
oyalandıkları uğraşlar
farklıydı, ama sonuçta
yaşamlarını kaybedip
öz doğalarını
yaralamış olmaları açısından
aralarında bir fark yoktu.
Öyle ise neden
Bo Yi'yi yüceltip
Zhi'yi mahkûm etmeli? - Göğün altında
tüm insanlar
hep bir şeyler uğruna özveride
bulunuyorlar yaşamlarından.
Âdet olmuş, eğer biri bunu
ahlâk ve görev ilkesi uğruna yapmışsa,
yüceliyor,
mal mülk hırsıyla yapmışsa
aşağılanıyor.
Oysa yaşama karşı
ikisi de eşit durumdalar... - Ahlâk ve görevi
öz doğasından üstün tutana,
Zang ve Shi de olsa
erdemli demem ben.
Beş tadı ayırt etme hünerini
öz doğasından üstün tutana,
Shu Er da olsa hünerli demem ben.
Sesleri ayırt etme duyarlılığını
öz doğasından üstün tutana,
Kuang Usta da olsa duymada usta demem ben.
Renkleri ayırt etme duyarlılığını
öz doğasından üstün tutana,
Lizhu da olsa görmede usta demem ben. - Benim erdem dediğim
ahlâk ve görev duygusu değil,
doğal ve özgürce davranabilme yeteneğidir. - Benim duymada duyarlılık dediğim,
başka şeyleri değil,
kendi benliğini algılama yeteneğidir. - Benim görmede duyarlılık dediğim,
başka şeyleri değil,
kendi benliğini görebilme yeteneğidir. - Kendini göremeyip yalnızca başka şeyleri gören,
kendine sahip olamayıp yalnızca başka şeylere sahip olan,
kendi malına değil, yabancı mala sahip çıkıyor demektir,
kendi hedefine değil, yabancı hedeflere erişiyor demektir... - Böylesi,
adı ister Haydut Zhi olsun, ister Bo Yi,
bir sahtekâr ve sapıktır. - Tao ve Te'nin huzurunda ben
böyleleri için
ancak utanç duyarım! - Ahlâk ve görevden de,
ahlâksızlıkla onları çiğnemekten de
uzak dururum ben!
(8, 1-5)
Chuang Tzu
Taoculuk Üzerine
Meseller-Diyaloglar
Yol Yayınları
Çeviren: Ömer Tulgan
Ömer Tulgan'a çok teşekkürler...
Derleyen: Ayhan Görür
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder