15 Mayıs 2006

Şeriat, Tarikat, Marifet, Hakikat üzerine...MEVLÂNA














"
Şeriat, Tarikat, Marifet, Hakikat


"
Rahman ve Rahim Tanrı adıyla

"Ondan yardım diler, ona dayanıraz.
Kalplerin anahtarları onun yanındadır.
Yarattıklarının en hayırlısı Muhammed’le
bütün soyuna ve müslüman olarak onu görenlere rahmet


"Bu, Mesnevi defterlerinin ve mânevi beyanatın beşincisidir;

şunu bildirir: Şeriat muma benzer, yol gösterir.
Fakat mumu ele almakla yol aşılmış olmaz.
Yola düzeldin mi o gidişin tarikattır,
maksadına ulaştın mı o da hakikat.
Bunun için “Hakikatler meydana çıksaydı şeriatler,
yollar bâtıl olurdu” denmiştir.

"Nitekim bakır, altın olur, yahut da aslında altındı;
artık onun için kimya bilgisine ne hacet var,
kendisini kimyaya sürüştürmeye ne ihtiyaç var?

"Kimya bilgisi şeriattır, kimyaya sürtünmek de tarikat.

"Nitekim “ulaşılacak şeye ulaştıktan sonra
delil aramak da kötüdür,
ulaşmadan delili bırakmak da kötü” demişlerdir.
Hâsılı şeriat, hocadan yahut kitaptan
kimya bilgisini öğrenmeye benzer.


"Tarikat, kimya eczasını kullanmak, bakırı kimyaya sürtmek,
onunla karmaktır.


"Hakikatsa bakırın altın olmasıdır.
Kimya bilenler, biz bu bilgiye sahibiz diye sevinirler.
Hakikati bulanlar, biz Tanrı hürleriyiz diye sevinirler.
Hakikati bulanlar, biz altın olduk, bilgiden de kurtulduk,
işlemeden de, biz Tanrı hürleriyiz diye sevinirler.
“Her bölük, nail olduğu şeyle övünür, sevinir.”

"Yahut da şeriat tıb bilgisine benzer,

tarikat o bilgiye göre perhis etmektir, ilâçları almak ve kullanmaktır.
Hakikatsa ebedî sıhhat bulmak ve bu ikisinden de kurtulmaktır.
İnsanoğlu bu yaşayışından geçer,
ölür giderse onun için ne şeriat kalır, ne de tarikat, ne de hakikat.
Fakat ömründe hakikate ulaşmışsa
“Keşke kavmim, rabbim beni ne yüzden yargıladı, bilselerdi”
diye nara atar.
Ulaşmamışsa “Keşke kitabım verilmeseydi;
hesabım nedir, bilmeseydim; keşke ölüm beni büsbütün öldürmeseydi de
bir daha dirilmeseydim!
Malım, mülküm beni kurtarmadı, bana bir fayda vermedi;
gücüm, kuvvetim bitti” diye barbar bağırır.

"Şeriat
bilgidir, tarikat tutmak, hakikatse Tanrı’ya ulaşmak.

“Kim, rabbine ulaşmayı dilerse iyi iş yapsın,
rabbinin ibadetine kimseyi ortak etmesin.”

"Tanrı, rahmeti, yarattıklarının hayırlısı Muhammed’e,
soyuna, müslüman olarak onu gören,
onunla buluşanlara ve kabîlesine. Esenlik onlara!

Mevlâna Celâleddin Rumi
Mesnevi
V
ÖNSÖZ
s,I,II

Çeviren, Veled İzbudak
Derleyen, Ayhan Görür

2 yorum:

Adsız dedi ki...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

Adsız dedi ki...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»