14 Mart 2008

Ahlâklı ve Ahlâksızın Buluştuğu Yer...Chuang Tzu




Taoism and The Arts of Chine

Ahlâklı
ve ahlâksızın
buluştuğu yer

  • Gelin olaya daha yakından bakalım:
  • Üç hanedan boyunca
    tüm insanlar
    dışsal şeyler
    uğruna
    kişiliklerinden
    özveride bulunmuşlar.
    Basit insanlar

    mal mülk hırsıyla
    yapmışlar bunu,
    âlimler
    ün kazanmak için,
    soylular

    soyunun şanına şan katmak için,
    bilgeler de
    insanlığa hizmet uğruna.
    Gerçi toplum
    bu değişik amaçları
    farklı düzeylerde değerlendirir.
    Ama

    bunların hepsi
    insanın kendi doğasını

    yaralayıp
    kişiliğinden

    özveride bulunmakta ortaktır.
  • Koyunları otlatmaya çıkan
    uşak ile hizmetçinin öyküsünü bilir misiniz?
    Bunlar koyunları kaybedip dönerler.
    Nasıl oldu bu iş diye sorulduğunda,
    uşak, "kutsal metinler okuyordum" der,
    hizmetçi ise, "kumar oynamaya dalmıştım" der.
    Bu ikisini oyalayan uğraşlar farklıdır ama,
    sonuçta koyunları kaybetmiş olmaları açısından
    aralarında
    fark yoktur.
  • Soylu Bo Yi
    şan ve şeref uğruna
    Shaou Yank dağının eteklerinde can verdi.
    Haydut Zhi
    ise
    mal mülk hırsı yüzünden
    Tong Ling dağının doruğunda öldürüldü.
    Bu iki insanın
    oyalandıkları uğraşlar
    farklıydı, ama sonuçta

    yaşamlarını
    kaybedip
    öz doğalarını
    yaralamış olmaları açısından
    aralarında bir fark yoktu.
    Öyle ise neden
    Bo Yi'yi yüceltip
    Zhi'yi mahkûm etmeli?
  • Göğün altında
    tüm insanlar
    hep bir şeyler uğruna özveride
    bulunuyorlar yaşamlarından.
    Âdet olmuş, eğer biri bunu
    ahlâk ve görev ilkesi uğruna yapmışsa,
    yüceliyor,
    mal mülk hırsıyla yapmışsa

    aşağılanıyor.
    Oysa yaşama
    karşı
    ikisi
    de eşit durumdalar...
  • Ahlâk ve görevi
    öz doğasından
    üstün tutana,
    Zang ve Shi de olsa
    erdemli demem ben.
    Beş tadı ayırt etme hünerini
    öz doğasından üstün tutana,
    Shu Er
    da olsa hünerli demem ben.
    Sesleri ayırt etme duyarlılığını
    öz doğasından üstün tutana,
    Kuang Usta
    da olsa duymada usta demem ben.
    Renkleri ayırt etme duyarlılığını
    öz doğasından üstün tutana,
    Lizhu
    da olsa görmede usta demem ben.
  • Benim erdem dediğim
    ahlâk
    ve görev duygusu değil,
    doğal ve özgürce davranabilme yeteneğidir.
  • Benim duymada duyarlılık dediğim,
    başka şeyleri
    değil,
    kendi benliğini algılama yeteneğidir.
  • Benim görmede duyarlılık dediğim,
    başka şeyleri değil,
    kendi benliğini görebilme yeteneğidir.
  • Kendini göremeyip yalnızca başka şeyleri gören,
    kendine
    sahip olamayıp yalnızca başka şeylere sahip olan,
    kendi malına değil, yabancı mala sahip çıkıyor demektir,
    kendi hedefine değil, yabancı hedeflere erişiyor demektir...
  • Böylesi,
    adı ister
    Haydut Zhi olsun, ister Bo Yi,
    bir sahtekâr ve sapıktır.
  • Tao ve Te'nin huzurunda ben
    böyleleri için
    ancak utanç duyarım!
  • Ahlâk ve görevden de,
    ahlâksızlıkla onları çiğnemekten de
    uzak dururum ben
    !
    (8, 1-5)

Chuang Tzu

Taoculuk Üzerine
Meseller-Diyaloglar
Yol Yayınları
Çeviren: Ömer Tulgan

Ömer Tulgan'a çok teşekkürler...
Derleyen: Ayhan Görür

Hiç yorum yok: