20 Kasım 2008

Tek Başınalık ve Yalnızlık üzerine...Melih Cevdet Anday/Ataol Behramoğlu/Jiddu Krishnamurti



Güneşin Doğada Tek Başınalığı...
Fotoğraf, Ayhan Görür

Güneş,
evrenle
bir bütün olarak,
hiçbir ayrım yapmadan,
iyi-kötü her şeyin kaynağı olan
enerjisini sunuyor;
oluşuma katılıyor...

_/ Tek başınalık
yalnızlık ve çevreden soyutlanma değildir..._/

Ayhan Görür

Tek Başına

Ölürken çocuklarımı unuttum
Küçük deniz kirpikleriyle sabah
Denedim bütün sabahları.

Sana sürgünümün şarabını bıraktım al
Mumlarını güzelliğin ve hiçliğin
Bir de kaygumun soluk ellerini.

Denedim bütün ölümleri
Ama görmedim büyülü ağaç
Ezilmiş sevdaların giysileri.

Sana ayrılığın yayını bıraktım al
Bir de adını bilmediğim gökyüzünü
Lamalar gibi koşar bozkırda.

Oysa ölümsüzlük şuracıkta, kar
Güneşi gibi doldurmuş odayı, basit,
Anlamsız ve tek başına.

Ayaklarım hayvan, üstüm başım bitki
Denedim bütün vakitleri al
Başka türlü geçmeyen bir vakitti.

Melih Cevdet Anday

Tek Başınalık

Ben tek başına ne yapabilirim
Diye düşündü biri
Ve hiçbir şey yapmamaya karar verdi

Ben tek başına ne yapabilirim
Diye düşündü bir öteki
Ve yalnızlığının kuytuluğuna çekildi

Ben tek başına ne yapabilirim
Diye düşündü bir üçüncü
Ve tek başına düşünmeyi sürdürdü

Ben tek başına ne yapabilirim
Diye düşündü yüzbinler
Ve tek başınalıklarını sürdürdüler

Ben tek başına ne yapabilirim
Diye düşündü milyonlar
Milyonlarcaydılar

Ve tek başınaydılar
Bu arada birileri
Onlar
adına
Karar vermekteydi

Tek başına olduklarını sananlar
Topluca ortadan kaldırıldılar....


Ataol Behramoğlu


İlişki Üzerine ( Tek başınalık)
Yaşamak Üzerine Yorumlar'
dan
İkinci Dizi:
Uygunluk ve Özgürlük

Tek başına yaşamak büyük bir zeka gerektirir; tek başına yaşamak ve esnek olmak zordur.

Kendini sınırlama mutluluğunun duvarları olmaksızın tek başına yaşamak çok daha fazla tetikte olmayı gerektirir; çünkü tek başına yaşam
miskinliği, rahatlatıcı ve kırılması zor alışkanlıkları destekler.

Tek başına yaşam kişiyi soyutlamaya iter, yalnızca bilge insanlar kendilerine ve başkalarına zarar vermeksizin
tek başına yaşayabilirler.
Bilgelik tek başınalıktır,
ama yalnızlık sizi bilgeliğe götürmez.
Soyutlanma ölümdür, geriye çekilmekle bulunmaz.
Bilgeliğe götüren yol yoktur, çünkü
bütün yollar aynıdır, kişiye özgüdür. Her yol da doğası gereği yalnızca soyutlamaya götürür, bu soyutlanmalara birlik, bütün, bir. vb. dense de.
Yol kendine özgü bir süreçtir, araçlar kendine özgüdür, sonuç da araçlar gibidir.
Araç hedeften, "olması gereken"den ayrı değildir.
Bilgelik insanın bir alan içinde geçip gidenle, uçuşan düşünceyle
ilişkisinin anlaşılması sonucunda ortaya çıkar.

Bulmak için geri çekilmek, kendini soyutlamak keşfetmenin bitirilmesidir. İlişki, soyutlama olmayan bir tek başınalığa götürür.
Tek başınalık olmalıdır; ama kuşatan bir zihnin değil, özgürlüğün tek başınalığı olmalıdır.
Eksiksiz olan tek başınadır,
eksiksiz soyutlanma yolları arar.

Jiddu Krishnamurti

On Relationship
İlişki Üzerine
Ayna Yayınları
Çeviren: Nedime Volkan


Derleyen: Ayhan Görür

Hiç yorum yok: